Haastattelussa Mikko Leppänen

Helsinkiläinen Mikko Leppänen on pitkän linjan salikonkari, kehonrakentaja ja suosittu PT. 

mikko-leppanen
Mikko Leppänen
Ikä: 31
Pituus: 171 cm

Paino: 87 kg

Kerro itsestäsi

Olen 31 –vuotias Helsinkiläinen datanomi ja yrittäjä. Päivätöissä viihdyn media-alan yrityksessä, jossa vastuualueeseeni kuuluu kirjava määrä erilaisia IT-hommia. Sen lisäksi toimin nykyisin myös PT:nä. Pääasiallisesti asiakkaani tulevat Fitfarmin kautta.

Mikä sai sinut aloittamaan salin?

Aloitin salin 18 –vuotiaana, noin pari viikkoa ennen armeijaa. Silloinen kuningasajatus oli että haen vähän pohjakuntoa salilta, koska en ollut liikkunut kunnolla oikeastaan koko lukiossa olon aikana. Aikaisemmin olin kuitenkin aktiivinen urheilun suhteen ja harrastin peruslajeja kuten uinti, jalkapallo, karate, kick boxing, tae kwon do, jne. Suurimmassa osassa harrastuksistani kilpailin jossain välissä tai taustalla oli ajatus kilpailemisesta. 

Ensimmäiset treenit tein Rajamäen Uimahallin kuntosalilla yksin. Enkä tiennyt yhtään mitä milläkin piti tehdä. Suurin osa liikkeistä taisi olla jotain taljassa tehtyjä variaatioita, mutta en usko että harjoitus edes meni sinne minne oletin sen menevän. Elopainoa noihin aikoihin oli n. 60 kg.

Armeijassa tuli sitten liikuttua enemmän. Olen aina tykännyt ruumiillisesta rasituksesta ja siksi marssit sun muut eivät koskaan olleet henkisesti ylivoimaisia. Monesti lähdin jopa marssin jälkeen vielä juosten kasarmin salille tekemään punttitreeniä. Edelleenkään en tiennyt oikein mistään mitään, mutta olin siihen aikaan jo jokusen lehden itselleni hankkinut ja yrittänyt matkia niistä ohjelmia sekä tekniikoita. Muistelen että silloin kai kokeilin sitä penkkiäkin ekan kerran ja nippa nappa sain sen 60 kg ylös. Aloin myös syödä enemmän armeijassa, tosin siinäkään ei ollut mitään järkeä. Lähes joka aterialla söin niin paljoin kun napa veti. Vaikka yritin katsoa mitä suuhuni pistin niin pienelle miehelle ruokamäärä oli tavattoman suuri. Armeijan aikana painoa tulikin lisää reilu 20 kg, eikä se ollut kaikki todellakaan lihasta.

Kun vapaus taas koitti ja muutin Hyvinkäälle, sain uusia treenikavereita joilla oli enemmän kokemusta ja tietämystä. Aloin harjoitella enemmän ja ensimmäistä kertaa harjoittelin jonkin ohjelman pohjalta pitkäjänteisemmin. Silloiset treenit olivat enemmän voimanostoon tähtääviä, ja sen myötä aloin tekemään kyykkyjä ja maastavetoja. Ruuan järjettömän mättämisen sijaan aloin syödä säännöllisesti ateroita pitkin päivää ja katsoa vielä tarkemmin mitä suuhuni laitoin. Paino pysyikin aika hyvin kurissa ja kehitystäkin alkoi tulla.

Mitkä ovat parhaimmat saliennätyksesi?

Penkkiä olen ottanut joskus 5 x 170 kg, kerran kyykkäsin 250 kg ja maastavedin remmeillä 270 kg. Tekniikan kannalta nostot ovat olleet varmasti rumia ja raakaa junttaamista. Monesti sitä miettii mitä nousisi jos lähtisi nykyisellä pohjalta tavoittelemaan vanhoja ennätyksiä..

Kerro kehonrakennusurastasi

Muutettuani töiden perässä lähemmäs pääkaupunkiseutua hajosi myös silloinen treeniporukka. Ajatus valmentajan etsimisestä oli pyörinyt mielessä jo jonkin aikaa ja nyt hetki vaikutti sille otolliselta. Aloitimme Mentulan Jarin kanssa yhteistyön 2005-2006 vuoden korvilla ja heti alusta takaraivossa kutkutteli ajatus kilpailemisesta.

Tähän mennessä olen kilpaillut vuosina 2009 ja 2011. Joista noviisi vuosi 2009 toi mukanaan SM –hopeaa alle 80 kg –sarjassa. Vuonna 2011 päätin kilpailla kaikissa mahdollisissa kilpailuissa saadakseni kokemusta. Katsastuskilpailujen hyvien sijoitusten päälle voitin vielä oman sarjani SM –kultaa ja pääsin kilpailemaan vielä PM –kisoissa joissa olin neljäs.

Voitit oman sarjasi SM:den. Mitkä ovat mielestäsi vahvuutesi bodailussa?

Itse olen aina ollut sitä mieltä, että lavalla pitää olla kunnossa. Suurin vahvuus on korvien välissä. Minulta löytyy lajiin sopivat luonteen piirteet, mitkä eivät ainakaan vähennä onnistumisen mahdollisuutta. Toinen tärkeä tekijä on se että lavalla pitää viihtyä ja esiintymisestä pitää nauttia. Rakenteeltani ja fysiikaltani olen suhteellisen tasapainoinen.

Entä missä on parantamisen varaa?

Koko yläkroppa tarvitsee eniten lisää lihasta. Poseeraamista pitää harjoitella lisää. Suurin puute on ehdottomasti lihashuolto. Siihen pitää panostaa entistä enemmän.

Olen nähnyt sinun treenaavan isoilla painoilla ennen ensimmäisiä kehonrakennuskisojasi. Kerro vähän niistä treeneistä, kun käytit rautaa enemmän ja miten olet muuttanut treenejäsi kehonrakennusta silmällä pitäen?

Mitä enemmän olen harjoitellut kehonrakennusta ajatellen, sitä pienemmiksi harjoituspainot ovat muuttuneet. Samalla koen kuitenkin että olen löytänyt paremmin sen kuuluisan tuntuman treenattavassa lihaksessa. Harjoitukset ovat lyhentyneet ja intensiteetti kasvanut. Isommilla painoilla treenatessa treeni saattoi kestää kolmekin tuntia kun ensin kyykättiin kunnolla ja vasta sitten päästiin muihin liikkeisiin. Joka harjoituksessa pyrittiin nostamaan isompaa kuormaa tai enemmän kuin aikaisemmassa. Tämä taas johti siihen että harjoitus ajautui tekniikan näkökulmasta helposti väärille raiteille.

Onko voimasta ollut kuitenkin hyötyä kehonrakennuksessa?

Uskon että lihasta pitää edelleenkin treenata isoilla painoilla. Siinä mielessä voimasta on ollut hyötyä myös kehonrakennuksessa. Nykyisin olen kuitenkin sen verran viisaampi, että tiedän isolla painoilla treenaamisen olevan eri asia, kuin lihaksen treenaaminen isolla painolla.

Minulta kysytään useasti, että "minkälaisella ruokavaliolla kasvaa lihakset". Millainen on bodarin ruokavalio?

Bodarin ruokavalio koostuu puhtaasta ruuasta. Kanaa, jauhelihaa, kalaa, kananmunia, rahkaa, raejuustoa, riisiä, pastaa, puuroa, yms. Itse syön samoja ruokia suurimman osan ajasta, olin kisadieetillä tai en. Ateriat jaan pitkin päivää ja oma kehoni toimii parhaiten kun syön 2-3 h välein. Lihaskasvuun pitää saada enemmän energiaa kuin kuluttaa, joten ruokaa pitää myös saada tarpeeksi yli kulutuksen. Runsaasti valkuaista ja sopivasti rasvaa sekä hiilihydraatteja. Sen lisäksi vielä sitten erilaiset vitamiini- ja mineraalilisät.

Kun ohjaat salilla ihmisiä, niin mitkä ovat heidän yleisimmät "aloittelijan virheet"?

Eniten silmään pistää hätäily, kiire, ja hosuminen. Painoja halutaan heti lisätä tankoon ja suoritustekniikoissa riuhdotaan holtittomasti joka suuntaan.

Missä treenaat nykyisin ja mitkä ovat tavoitteesi?

Treenaan Ruoholahdessa Mayor's Gymillä. Tulevat tavoitteet ovat kehonrakennuksen parissa edelleen ja tarkoitus olisi olla parempi kuin edellisellä kerralla. Sama tavoite siis kuin viimeksi. Se tarkoittaa että samaa pakettia on turha näyttää lähtemään uudestaan. Seuraavat kisat on sitten kun tuo näyttää toteutuvan.

Miten neuvoisit nuoria kehonrakennuksesta kiinnostuneita ihmisiä eteenpäin kiinnostuksessaan?

Kysykää rohkeasti asioista. Ennakkoluulot kannattaa työntää taka-alalle ja etsiä tietoa laajasti. Tiedon määrään tuntuu nykypäivänä hukkuvan, eikä yhtä oikeaa totuutta usein edes ole. Turhan ylpeilyn ja egoilun saa jättää kotiin. Jos kehonrakennus kiinnostaa, niin kannattaa hakeutua sellaisten ihmisten seuraan jotka voivat sinua siinä auttaa. Asenne ratkaisee!

Seuraa meitä


Instagram