Jani Murtomäki - yli 400 kg penkkaava legenda!

Jani tunnetaan Suomessa ja maailmalla yhtenä kovimpana penkkipunnertaja. Poikkeuksen sääntöön tekee se, että Jani kisaa yhä ja hänellä on tavoitteena rikkoa sekä omat ennätyksensä että tavoitellun maailmanennätyksen penkkipunnerruksessa!

Lue lisää Janin historiasta, ennätyksistä, treeneistä ja tulevaisuuden suunnitelmista! Lopuksi Jani summaa viisi vinkkiä, jonka avulla voit kehittyä salilla paremmaksi voimailijaksi! 

 
Jani Murtomäki
Ikä: 30
Pituus&paino: 185 cm ja 155-160 kg
Facebook-sivut

Kuka olet ja mitä teet?

Olen Jani Murtomäki ja nykyään teen työkseni valmennusta voimailijoille ja portsarin töitä teen myös kunhan saan polveni kuntoutettua kunnolla. Kaikki vapaa-aika menee perheen kanssa.

Ennätyksesi?

Parhaillaan olen paidalla penkannut kisoissa 410 kg. Saliennätys on myös sama.

Raw kisoissa olen ottanut 280 kg. Tavoitteena olisi raw puolela ottaa 300 kg penkistä.

Olet siis rikkonut 400 kilon rajan. Miten paljon vaaditaan, että tuollaisiin rautoihin päästään?

Se on vaatinut melkoista omistautumista. Elämäni on mennyt viimeiset vuodet voimailun ehdoilla. Päivärutiinit ovat suunniteltu aina siten, että pääsen syömään 2-3 tunnin välein. Vaimoni on tässä ollut suuri apu ja siitä iso kiitos hänelle!

Mikä on tavoitteesi penkkipunnerruksessa, rikkoa Kennellyn maailmanennätys ?

Kyllä pidän mahdollisena Kennellyn maailmanennätyksen rikkomista. Tässä on vielä 10 vuotta aikaa kehittyä ja kaikki on mahdollista. Se vaatii vaan todella kovaa työtä. Tavoitteena olisi myös rikkoa raw maailmanennätys joskus, joka on 325 kg.

Milloin aloitit salin?

Satuin lähtemään kavereiden mukana salille 19-vuotiaana. En ollut kahteen vuoteen urheillut ollenkaan silloin. Siellä kokeilin paljonko nousee penkistä. Sain 145 kg heti ja siitä sain intoa, että tässä touhussa minä voisin olla hyvä kun vaan alkaisin treenaaman.

Miten olet kehittynyt siitä lähtien?

200 kg meni reilun puolen vuoden treeneillä rikki. Alottaessa painoa minulla oli muistaaksen vajaa 110 kg. Muistan että joskus yläasteen liikuntatunnilla sain 125 kg penkistä. Silloin en ollut punteilla treenannut ollenkaan, vaan olin harrastanut pelkästään painia.

Miten innostuit voimanostamisesta ja penkkipunnertamisesta?

Silloin kun ensimmäisen kerran lähdin kavereiden mukaan salille ja sain 145 kg penkistä aloin miettimään että minustahan voisi tässä tulla hyvä kun aloittaisin treenaaman.

Miten innostuit kisaamaan voimanostossa?

Innostuin ajatuksesta kisata voimanostossa melkein heti kun aloitin treenaaman ja tulosta tuli nopeasti. Kävinkin ensimmäiset kisani 2001 kun treeniä oli takana vasta hyvin vähän. Tulokset oli kyykky 260 kg, penkki 180 kg ja veto 230 kg.

Mitä erikoistekniikoita käytät rintaa treenatessasi, esim. lankkupenkkiä ja lattiapenkkiä? Ovatko nämä tärkeitä liikkeitä, vai voiko ilmankin kehittyä kovaksi penkkaajaksi?

Teen monesti maksimitreenin päälle penkkiä ylileveällä otteella kevyellä painolla 20 toiston sarjoja ja näitä teen 2-3 sarjaa. Tällöin lasken tangon ihan rintalihasten yläosaan ja pidän kyynärpäitä koko ajan "auki" enkä laita käsiä lukkoon toistojen aikana. Tässä liikkeessä joutuu vain varomaan loukkaantumisia, jonka vuoksi tässä ei saa käyttää liian suuria painoja. Tähän päälle teen yleensä mahdollisimman raskailla käsipainoilla penkkiä. 

Treenin loppuun teen pari liikettä ojentajille. Lankkupenkkejä ja lattiapenkkejä teen yleensä maksimi liikkeenä penkkitreenissä.

Kyllä ne minun mielestä on todella hyödyllisiä liikkeitä penkkipunnerruksen kehittämiseen.

Mitä varusteita käytät?

Käytän Titanin varusteita. Titan on maailman suurin varustevalmistaja ja heillä on varustekehittely niin pitkällä ettei siihen pysty edes ainoa varteenotettava kilpailija Inzer vastaaman. Varustevalmistajissa on oikeasti eroa.

Miten treenaat penkkiä, ennen kisoja ja kisan jälkeen? Eli kuinka kovia reenejä vedetään lähellä kisoja?

Aloituspainot otan n. 10 päivää ennen kisoja. Tämän jälkeen teen vielä yhden nopeustreenin ja "herkistelytreenin" n. 4-5 päivää ennen kisoja. Kisojen jälkeen otan aina rennosti vähän aikaa ja treenaan salilla vaan kevyesti.

Minulle ainakin tekee hyvää, kun kisan jälkeen hetkeksi unohtaa kaikki rutiinit ym. voimailuun liittyvät asiat. Tämän jälkeen kun palaa taas tositoimiin, niin saa entistä kovemman motivaation jatkaa kovan työn tekemistä.

jani-murtomaki-penkkisuoritus 

Kun salilla treenataan mm. penkkiä, niin käytkö aina maksimeissa ja jopa yli sen mitä kissoissa olet suunnitellut työntäväsi?

Minulla maksimitreeneissä liikkeet vaihtuu viikottain. Treenaan aina 3 viikkoa kovaa ja pidän sen jälkeen kevyen viikon. Maksimeissa käyn treeneissä aina joskus, mutta treenit kulkevat minulla niin, etten salilla tee ennätyksiä vaan ne tulevat aina kisassa.

Miten treenaat muita lihasryhmiä, jos ajatellaan sen hyödyttävän penkkipunnerrusta? Esim. teetkö dippia lisäpainoilla, eli tarvitseeko olla vahvat ojentajat?

Dippiä lisäpainoilla en tee, koska se lisää loukkaantumisriskiä paljon. Mutta vahvat ojentajat on penkkiin todella tärkeät. Itse kehitän ojentajia käyttämällä treeneissä ketjuja, kumeja ja teen myös lankkupenkkiä usein maksimiliikkeenä.

Mitä mieltä olet varustepenkkaamisesta versus RAW-penkkaamiseen?

RAW- ja varustepenkkaaminen ovat käytännössä eri lajeja ja tulokset eivät ole millään lailla vertailukelpoisia.

Harrastatko tällä hetkellä muita lajeja kuin voimanostoa?

Muille lajeille ei minulla aikaa jää. Vietän mielelläni kaiken vapaa-ajan perheeni parissa. Tietokoneiden kanssa tulee kumminkin puuhasteltua ja pidän sitä melkeinpä toisena harrastuksena itselläni. Olen nykyään melko fanaattinen Apple-fani :)

Kerro minulle miksi jotkut kehittyvät niin hyvin penkkipunnertamisessa? Kuinka paljon genetiikka vaikuttaa tässä?

Genetiikka vaikuttaa tietenkin paljon. Mutta sillä on myös iso merkitys miten treenaa. Monet nostajat eivät uskalla kokeilla uusia kikkoja treeneihin. Aina tehdään vaan samalla ohjelmalla ja tulokset jää junnaamaan. Pienillä kikoilla penkkiä saa nousemaan melko nopeasti paljonkin.

Mitkä ovat tulevaisuuden suunnitelmasi?

Tulevaisuuden suunnitelmina on ehkä pitää välivuosi ja tulla sen jälkeen paljon vahvempana takaisin. Tavoitteeni ovat korkealla mutta aion ne vielä määrätietoisti ja kovalla työllä saavuttaa.

Kerro viisi asiaa parempaan penkkitulokseen

  1. Asento kuntoon! Monilla nostajilla tulee heti tässä iso virhe ja ajan myötä alkaa hajoamaan olkapäät, rinta ym.
  2. Vahvista rintaa monipuolisesti. Rintalihakset ovat yksi tärkeimmistä lihaksista penkkaamisesta.
  3. Tee myös lihashuoltoa säännöllisesti! Jos treenissä tuntuu kipua esimerkiksi rintalihaksessa niin lopeta treeni heti siihen. Siitä on paljon vähemmän haittaa jos jättää yhden treenin kesken kun siitä että rintalihas katkeaa tai repeää! Itse toimin aina näin ja tämän takia uskon että olen saanut vielä tähän vältyttyä rintalihas vammoista.
  4. Kokeile rohkeasti erilaisia treenimetodeja. Vuodesta toiseen samalla ohjelmalla tekeminen ei kehitä vaan tulokset junnaa paikoillaan.
  5. Ravintoasiat kuntoon. Tämä on kehittymisen kannalta yksi tärkeimmistä asioista. Lisäravinteista on myös iso hyöty. Itse käytän laadukkaita Manninen Nutraceuticals tuotteita ja olen saanut näistä todella ison hyödyn.

Teen voimavalmennustyötä niin kilpailijoille kuin peruskuntoilijoillekin. Homma toimii yli liittorajojen. Etuina kaikille valmennustiimiin kuuluville on TUNTUVAT alennukset Manninen Nutraceuticals-, voimaharjoittelu.fi ja bullfarm.fi nettikaupoista. Hinnat alkaen 120 euroa. Valmennus asioissa ota yhteyttä sähköpostilla Tämä sähköpostiosoite on suojattu spamboteilta. Tarvitset JavaScript-tuen nähdäksesi sen.

Janin kovimpia nostoja:

Raw-nostoja

410 kg penkkinosto - Jani Murtomäki

Casino SUPERDIILI!

SUPERGAMINAOTR tervetuliaisbonus 500€

Lunasta jopa 500€ Tervetuliaisbonus! 100% bonus 200 euroon asti, jolloin saat 400 euroa pelirahaa! 50% reload bonus toisesta deposta aina 300€ asti, jolloin saat 500€ bonusta yhteensä. Klikkaa banneria tai kopio linkki: http://bit.ly/2BI84Ne