Jari Leskinen - Mr. Big Wheels puhuu ensimmäistä kertaa!

Jari on Espoolainen ex-voimanostaja ja nykyinen kehonrakennuskonkari. Jari on aina treenannut voimatyylillä ja nyt hän kertoo enemmän mistä kaikki lähti!

Jari ei pelkää pistää kaikkea likoon treeneissä, välillä jopa oksennukseen asti! Haastattelussa Jari puhuukin asenteen tärkeydestä ja itsensä voittamisesta. Jotkut pelästyvät "huonoa oloa" ja jotkut rakastavat sitä. Tämä erottaa selkeästi jyvät akanoista kun puhutaan kehittymisestä salilla.

Penkkipunnerrus.fi haastatteli Jaria, jatka siis lukemista!

Jari Leskinen
Ikä: 28
 

Kuka olet ja mitä teet?

Olen 28-vuotias koulutettu PT Espoosta ja työskentelen uimavalvojana. Harrastukseni, eli kehonrakennus ja terveet elämäntavat, ovat niin ikään lähellä sydäntäni, joten toivon tulevaisuudessa olevani enemmän ja enemmän kuntoilun, treenaamiseen ja salin parissa myös työn merkeissä.

Ennätyksesi salinostoissa?

Penkissä ennätys on 5 x 170kg (jalat penkillä) ja ykkönen 190kg. Löysällä paidalla kokeiltu toissa syksynä 210kg.

Nykyisin penkkiä tulee tehtyä todella vähän loukkaantumisriskin takia. Muut perusliikkeet 6 x 200kg kyykky (vyöllä) ja  veto 250kg x 3 (vyöllä).

"15-vuotiaana painoa oli 60kg
ja siitä paino nousi vuodessa n. 25kg!"

Milloin aloitit salilla käymisen?

Salilla aloitin käymään 15-vuotiaana pienenä ja heikkona miehenä. Painoa oli jotain + 60kg. Paino nousi vuodessa n. 25kg.

Tällä hetkellä painoa on n.90kg, (kisadietti takana) ja ennen diettiä painoa oli 105kg. Eköhän se tästä rupea nousemaan lähemmäs 100 hyvin pian.

"...niinhän se penkki ennätys nousikin lähes jokaisella uudella yrityskerralla sen 5kg enemmän kuin edellisellä!"

Miten aloit treenaamaan voimapainotteisesti?

Punttitreeni oli aika alusta lähtien semmoista voimailua. Uutta enkkaaa yritettiin puskeä lähes joka treenissä (varsinkin penkissä) niinhän se penkki ennätys nousikin lähes jokaisella uudella yrityskerralla sen 5kg enemmän kuin edellisellä. Eli voima tarttui hyvin nopeasti suhteessa lihasmassaan.

Oletko kisannut penkkipunnerruksessa?

Kävin ensimmäisessä penkkikisoissa 16-vuotiaana, kun tajusin netistä katsomieni tulosten perusteella, että tuollahan voisi pärjätä. Treenasin alusta lähtien tasaisesti jokaista nostomuotoa, mutta olen kilpaillut vain penkkikisoissa. Kilpailin 16-19 vuotiaana. 4-Sm kisat tuli käytyä. Tuloksena 1 kulta. 2 hopeaa.

Miten treenaat rintaa nykyisin ja mikä on treenijakosi?

Rintaa tulee treenattua tällä hetkellä kerran viikossa. Punnerrusliikkeitä tulee tehtyä kaksi kertaa viikkossa. Alussa tuli treenattua jollain Bodaus-lehdestä poimitulla ammiattilaisen ohjelmalla. Pian siitä siirryinkin jo järkevämpään ohjelmaan.

Kokeiltua tuli Yates-jaolla, perinteisellä 3 jakoisella, sekä vaikka millä jaoilla.Nykyisin treenaan 4 kertaa vikossa.

Tarkoitus on painottaa tällähetkellä selkää, joten sitä tulee treenattua 2 kertaa viikossa.

"Jokainen joka on tehnyt KOVAN jalkatreenin tietää, että sen aikana ja sen jälkeen on helvein huono olo ja joskus saattaa tullla jopa oksennus."

Mikä on tärkeintä tavoitteellisessa treenaamisessa?

Tärkeintä tavoitteellisessa treenaamisessa on mielestäni pitää kiinni asettamastaan tavoitteesta ja tiedostaa mitä tarvitsee tehdä saavuttaakseen sen. Treeneissä pitää olla lanttu mukana. Nykyään näkee valitettavan usein treenaajia, joilla on tavoitteet korkella, mutta ei haluta tehdä töitä niiden eteen. Jokainen joka on tehnyt KOVAN jalkatreenin tietää, että sen aikana ja sen jälkeen on helvein huono olo ja joskus saattaa tullla jopa oksennus.

Tässä tilanteessa ihmisiä on kahdenlaisia. Toiset ovat innossaan, että ovat ylittäneet kipukynnyksen ja anteneet kaikkensa. Toiset pelästyvät ja karttavat tätä olotilaa lopun ikäänsä, koska tietävät että se tulee tuntumaan pahalta vaikka samalla tietäisivät, että se sillä kehittyy.

Eli ajatus mukaan treeniin!

Lihashuoltoa tarpeeksi ja hieronta kerran kuukaudessa tulisi olla jokaisen treeniohljemassa ja noiden lisäksi riittävästi kaloreita sekä lepoa. Ruokaa pitää oppia syömään ja paljon!

Miksi salilla jotkut junnaavat koko ajan samoissa painoissa eivätkä kehity?

Nykyään porukka treenaa vihko kädessä ja kirjaa ylös samat painot viikko toisen perään. Uskon että treeniohjelmalla ei ole niinkään väliä, kunhan lihas ehtii palautua seuraavaan treeniin. Loppu on itsestä kiinni.

"...ennätyksiä pitää pyrkiä rikkomaan jatkuvasti, mikäli halutaan kehittyä!"

Jos jollain penkkitulos pysähtyy 70kg, niin en usko että vika on useastikaan ohjelmassa, vaan vika löytyy korvien välistä. Ennätyksiä pitää pyrkiä rikkomaan jatkuvasti, mikäli halutaan kehittyä, varsinkin ensimmäisten treenivuosien aikana, jolloin kehitys on lujaa ja lähes jokainen ohjelma tuottaa tulosta.


Kuva: Mike Sirén

Olet ottanut 170 kg solttupenkistä ylös kisoissa?

Minulla on penkissä ollut aina hyvä kaari selässä noston aikana. Nostomatkani ei juuri lyhene, jos laitan jalat maahan, mikä on sinänsä hassua. En ole koskaan saanut jaloista oikein tehoa irti penkissä, sen takia sotilaspenkki tai penkki tehtynä jalat penkillä on tulokseltaan melkein samoissa kuin jalat olisivat maassa.

Mitä saavutuksia olet saanut aikaiseksi kehonrakennuksessa?

Kehonrakennuksessa voitin noviisien sm-kultaa 2007. Nyt syksyllä voitin Lappenranta Body Cupin, mutta sm-kisoissa olin viides alle 90kg sarjassa.

"Voimatreeni saa lihakset kivisemmiksi ja paremman näköisiksi."

Entä onko voimasta ollut hyötyä sinulle kehonrakennustreenejä ajatellen?

Voimasta ja voimailusta on kyllä ollut hyötyä kehonrakennusmielessä. Voimatreeni saa lihakset kivisemmiksi ja paremman näköisiksi.

Kehonrakennustreeneissä on mielestäni tärkeintä pitää tuntuma treenattavalla lihaksella ja keskittyä siihen mitä tekee. Välillä on silti hyvä "antaa palaa" ja tehdä perusliikeitä myös hieman rohkeammin, kuitenkin ilman että homma menee repimiseksi.

Mitä tulevaisuuden suunnitelmia sinulla on?

Tulevaisuuden suunnitelmiini kuuluu kilpailla vuonna 2013 ja sada lisää lihasta etenkin käsiin ja selkään.

Loppusanasi?

Mikäli haluat kehittyä kehonrakennuksessa tai kilpailla voimanostossa kehottasin treenaamaan kovaa, syömään tarpeeksi, lepäämään tarpeeksi, sekä oppia nauttimaan kovista treeneistä!

Lisäksi kehottasin jokaista ottamaan itse selvää ensin harjoittelun perusasioista ja lukemaan ja oppimaan mitä tarkoittaa kovaa treenaaminen. Vasta kun perusasiat ovat lapasessa, kehottaisin ottamaan valmentajan itselleen, ettei homma mene siihen ettei itse tiedä mistään mitään ja tekee kaiken mitä valmentaja sanoo.

Mielestäni jokaisella tulisi olla jonkinlainen käsitys anatomiasta ja siitä miten keho toimii, jotta tulosta tulisi parhaalla mahdollisella tavalla.

- Jari Leskinen 

Jarin massiivinen 170 kilon penkki jalat penkillä

Casino SUPERDIILI!

Saat rekisteröitymällä 50-ILMAISKIERROSTA! Ojossa on myös lempeät ehdot, kuten ei kierrätysvaatimuksia!