Janni Hussi - kuvankaunis fitnessmalli haastattelussa

Janni Hussi on 20-vuotias vuoden 2010 Fitnessmalli-kisan voittaja. Janni kertoi Penkkipunnerrus.fi:lle miten hän innostui salista, miten hän valmistautui fiitnessmalli-kisaan ja miten hän treenaa nykyisin ja pitää upeasta kunnostaan huolta!

Kuva: Nadi Hammouda
Janni Hussi
Ikä: 20 v
Pituus: 163 cm

Paino: 56kg

Kuka olet ja mitä teet?

Olen Janni Hussi, vuoden 2010 fitnessmalli. Olen 20-vuotias liikuntaneuvoja opiskelija Suomen Urheiluopistolta Vierumäeltä.

Miten aloitit salilla käymisen?

Salikärpänen pääsi puraisemaan vuonna 2009, kun silloinen poikaystäväni innostui treenaamaan punteilla tosissaan.

Näin myös Body-lehdessä jutun Yasemine Ouramasta, joka sai minut kiinnostumaan fitnessmalli kilpailusta. Yasemine oli suuri esikuvani silloin.

"Harrastin 13 vuotta jalkapalloa, kunnes polveni eivät enää kestäneet sitä!"

Mitä teit ennen sitä?

Harrastin 13 vuotta jalkapalloa (5.v-18v.), mutta polveni eivät loppujen lopuksi enää kestäneet potkuista aiheutuvaa kovaa ja tärähtävää kuormistusta. Niinpä pikkuhiljaa aloin siirtymään enemmän ja enämmän salin puolelle.

Ohjasin myös jumppatunteja ja olin innokas Body Pumppailija, siitä sainkin hyvän pohjan alkavalle sali-uralleni.

Miten innostuit treenaamaan "oikein"?

Olen urheillut koko ikäni ja olen aina ollut hyvin kilpailuhenkinen. Kilpailu on aina ollut minun juttuni, ennen vain tein sitä yhdessä joukkueen kanssa. Siinä olikin suurin muutos, kun nykyisin hommat tehdään "yksinään".

Toki minulla on loistavat taustajoukot, mutta enää ei hävitä tai voiteta joukkueena. Jos tulee kisoissa turpiin niin voi mennä reilusti katsomaan peiliin.

Väitän, että silti sisimmissäni asuu edelleenkin pieni jalkapalloilija, joka rakastaa joukkueurheilua yli kaiken. Siksi olenkin omien treenieni ohella kova penkkiurheilija ja etenkin jääkiekko ja Helsingin Jokerit ovat lähellä syndäntä!

"Samaa liikettä vedetään nykyisin oikealla tekniikalla huomattavasti pienemmillä painoilla!"

Mikä oli "se" juttu, jonka takia olet todella saanut kehitystä aikaiseksi?

Kehitykseni alkoi oikeastaan vasta siinä vaiheessa, kun fitnessmallikisojen valmentajani Juha Kanervisto teki minulle ohjelman ja auttoi minut kunnolla alkuun. Ennen Juhaa treenaamiseni oli lähinnä jäätävää heilumista ja repimistä.

Koska halusin olla kova mimmi, hauiskääntöä käsipainoilla vedettiin 11kg:llä, kun nyt useamman treenivuoden jälkeen samaa liikettä vedetään oikealla tekniikalla huomattavasti pienemmillä painoilla. Ja oikeastaan vasta viime kuukausina olen oppinut kunnolla käyttämään kroppaani ja lihaksiani treenissä ja hermotus alkaa löytymään.

Sitä on jo useampaan otteeseen luullut treenaavansa kovaa, mutta väitän ettei tässä lajissa tulla koskaan valmiiksi ja joka treenillä oppii kehostaan jotain uutta.


Kuva: Mike Sirén

Olet Fitnessmalli-kilpailun voittaja. Miten valmistauduit kisaan?

Ennen fitnessmalli kisoja en pitänyt massakautta. Koska treenasin silloin aivan käsittämättömiä määriä viikossa, olin suhteellisen kireässä kunnossa jo ennen kisadieettiäni. Vedin viikon aikana useita spinning- ja jumppatunteja, jonka lisäksi treenasin omaa punttia kuutisen kertaa viikossa.

Syömiseni oli silloin vielä hiukan hakusessa, joten miinuksilla vedeltiin toistuvasti. Kisadieettini kesti juhannuksesta aina kisoihin, eli lokakuun 9. päivään asti.Kisapainoni oli n. 47kg.

Ruokavalioni koostui siitä "perus dieetti" ruoasta, eli Ehrmania, Ehrmania, kanaa ja Ehrmania. Näillä mentiin aika pitkälti. Toki väliin mahtui myös raejuusto ja tonnikala.

Voiko kuka vain aloittaa kisaamaan fitnessmallina, vai mitä se vaatii?

Minä olen hyvä esimerkki siitä, että kuka tahansa voi lähteä mukaan fitnessmalli kilpailuun. Olin ehtinyt treenaamaan punteilla tosissaan alle vuoden, kun voitin kilpailun. Toki minulla oli pitkä urheilijan ura takana, mutta eipä tuossa pallon potkimisessa kummemmin saanut yläkroppaan pattia. Esimerkiksi olkapäitä minulla ei ollut ollenkaan. Jalat ovatkin aina olleet minulla dominoiva lihasryhmä.

"Fitnessmalli voittaja ei ole pelkästään super-kireä ja lihaksikas !"

Mitä voittajalta vaaditaan fitnesmalli-kisoissa?

Fitnessmalli voittaja ei ole pelkästään super-kireä ja lihaksikas (kilpailussa pyritään säilyttämään naisellisuus!), vaan häneltä pitää löytyä myös kykyä esiintyä ja toimia valokuvissa. Hän on luonteeltaan positiivinen ja olemukseltaan sporttinen.

Pituus ei ole este tässä kisassa, itsekin olen vain 163cm pitkä. Eli ei missään nimessä mikään perus mallikisa, vaan kilpailussa haetaan nimen omaan tervettä roolimallia naisille.

Miten treenaat ja pidät kehoasi nykyisin kunnossa?

Nykyisin treenaan kohti vapari fitness-kilpailuja. Treenejä kertyy keskimäärin 10 viikossa. Treenaan jokaisen lihasryhmän omana treeninään, jonka lisäksi harjoitteluuni kuuluvat loikkatreenit, vaparitreenit ja liikkuvuusharjoitteet.

Haluan säilyttää naisellisuuteni, eikä minusta ikinä tule "bodaria". Toisaalta naisellisuudenkin voi käsittää monella tavalla, toisille se merkitsee toisia asioita kuin toisille.

Mitä tulevaisuuden suunnitelmia sinulla on?

Haluan oman kilpailijaurani ohella edetä myös urheilumalli maailmassa. Se on kumminkin toissijainen tavoite elämässäni tällä hetkellä, fitnesskisat ovat nyt "se" juttu.

Mitä neuvoa voisit antaa jokaiselle, joka haluaa kehittyä salilla?

Vinkkini niille, ketkä haluavat kehittyä saliharjoittelussa on se, että kysy neuvoa kunnon ammattilaiselta! Kun treenaat, mieti, miten lihaksesi työskentelee! Älä vain liikuta painoa, vaan muista käyttää harjoitettavaa lihasta, äläkä kaikkia lihaksia sen ympärillä! Saliharjoittelu vaatii myös päätä.

Lopuksi, haluatko sanoa vielä jotain lukijoille?

Kiitokset vielä Fastille, josta olen saanut parhaat tukijoukot ja valmennuksen. Ilman Fastilta saatua tukea ja toimivia lisäravinteita kehitykseni olisi vielä ruohonjuuritasolla!

- Janni Hussi


Kuva: Mike Sirén

Casino SUPERDIILI!

SUPERGAMINAOTR tervetuliaisbonus 500€

Lunasta jopa 500€ Tervetuliaisbonus! 100% bonus 200 euroon asti, jolloin saat 400 euroa pelirahaa! 50% reload bonus toisesta deposta aina 300€ asti, jolloin saat 500€ bonusta yhteensä. Klikkaa banneria tai kopio linkki: http://bit.ly/2BI84Ne