Mike Sirén - haastattelu Pakkiksen perustajasta

Mike Sirén, mies joka tunnetaan parhaiten Pakkotoisto.com:n perustajana, omistajana ja aktiivisena valokuvaajana, avaa sanaisen arkkunsa ja kertoo suoraan mistä penkkipunnerruksessa ja treenaamisessa on kyse! Entisenä 220 kilon RAW-penkkiennätyksellä, Mike tietää mistä puhuu! Lue lisää Miken treeniurasta!

mike-siren
Mike Sirén
Ikä: 36 v
www.pakkotoisto.com
www.mikesirenphoto.com

Ennätykset, miten paljon saat penkiltä?

Jos nyt puhutaan ajasta, jolloin punnersin aktiivisesti kisoissa, eikä nykytilanteesta, jossa en kykene menemään päälle 160kg painoihin kun vanhat vammat alkavat ilmentymään.

Ennätys on raakakisoissa alle 110 sarjassa painolla 108,1kg kolmannella nostolla 217,5kg. Salipenkki ei koskaan ollut juurikaan kisaykköstä kovempi, koska panostin aina tekniikkaan ja nostin kuin kisoissa.

Salilla nostin parhaimmillani 220kg. 200 kilolla olen tehnyt helpon sarjan 4 toistoa.

Milloin aloitit salilla käymisen ja miksi?

Aloitin vuonna miekka ja kivi, en muista tarkalleen, mutta 15 vuotta sitten anyways. Aloin käymään kun kaveri tuli vastaan kadulla ja pyysi mukaan salille - sille tielle tuli sitten jäätyä.

Miten innostuit penkkipunnertamisesta?

Hinkattiin heti alusta asti kavereiden kanssa päättömästi penkkiä aina maanantaisin ja perjantaisin. Kun lähdin salille, nostin 50kg. 6kk päästä nostin jo satasen ja se motivoi sitten nostelemaan tosissaan.

Milloin ja miten innostuit kisaamaan penkkipunnerruksessa?

Muutama vuosi tuli käytyä salilla ja kun nostin alle 75 kiloisena 155 kiloa salilla, joten päätin lähteä kisoihin.

Nostin sitten aina samassa kisassa joka vuosi ja tulokset nousivat joka vuosi komeasti! Muistan miten kolmena vuotena tein seuraavat kolme nostoa / kisa. 140kg - 150kg - 160kg / 160kg - 170kg - 180kg / 180kg - 190kg - 200kg.

Kaksi kertaa oman painon nostin pariin kertaan kisoissa. 99,8 kiloisena Seinäjoen avoimissa mestaruuskisoissa 205kg ja sitten viimeisessä kisassa tuo jo mainittu 217,5kg, johon sitten lopetin kisaamisen kun vasen rinta meni rikki 235kg osanostossa seuraavaan kisaan valmistautuessa. Ps. olen muuten voittanut mm. itse Bull Mentulan penkkikisassa Tampereella.

Miten treenaat penkkiä, ennen kisoja ja kisan jälkeen?

Treenasin aina 2x6 systeemillä, eli 2 sarjaa penkkiä viikossa ja toisena treeninä sitten kapea penkki apuliikkeineen. Rintatreenissä otin myös vinopenkkiä olkapäitä penkkinostossa vahvistamaan.

Mitkä viisi vinkkiä antaisin paremman penkkituloksen saavuttamiseksi?

  1. Keep it simple motherfucker, penkkipunnerrus ei ole rakettitiedettä.
  2. Keskity tekniikkaan alusta lähtien, perseen nostaminen ei auta kisanostoa, vaan vääristää tekniikkaa. 
  3. Älä pompauta painoa rinnalla ja täten eliminoi elintärkeitä senttejä penkkipunnerruksessa. Hidasta viimeisen 10cm kohdalla tangon alaslaskua ja kontroloi painoa. Jos teet näin, kykenet muutaman kuukauden päästä siirtymään viimeisen toiston merkkinostoon, jossa jokainen sarja lopetetaan viimeisen noston pystäyttämiseen rinnalla. Tämä tuo todella kovaa vauhtia hermotusta ja voimaa sinne tärkeään rinnaltalähtöön. 
  4. Löydä kuollut kohtasi nostossa ja ota sitä varten oma target-päivä. Jos esim loppuojennus, ala tekemään ojentajia vahvistavaa liikettä esim lattiapenkkiä. Astetta penkkiä kapeemmalla otteella tehtynä, se simuloi varsin hyvin noston kohtaa, jossa rasitus alkaa siirtymään ojentajille. Muista pitää paineet rinnassa myös alhaalla, älä siis löystää noston staattista vaihetta, vaan pidä paineet, jolloin paketti pysyy paremmin kasassa ollakseen lähellä todellista loppuojennusta.
  5. Treenaa aktiivisesti selkälihaksia, etenkin latseja. Mitä leveämpi selkä, sitä jykemämmin nosto tapahtuu.

Miken taidonnäytteitä

miken-kuvauksia-1

miken-kuvauksia-2

miken-kuvauksia-3

    Casino SUPERDIILI!

    Saat rekisteröitymällä 50-ILMAISKIERROSTA! Ojossa on myös lempeät ehdot, kuten ei kierrätysvaatimuksia!